Digitale Methode Nederlands
Laat Nederlands tot leven komen in deze activerende, multimediale en interactieve leermethode. Met Digitale Methode Nederlands heb je alle troeven in handen om je leerlingen op een motiverende en boeiende manier kennis én vaardigheden bij te brengen.
Waarom kiezen voor Digitale Methode Nederlands?
Heldere structuur
Alle leerinhouden komen op een geïntegreerde en evenwichtige manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur: omkadering, theorie, oefeningen en studeergids.
Doelgericht
De leerling werkt actief aan het realiseren van de leerdoelen (kennis en vaardigheden) binnen een leertraject/hoofdstuk.
Dynamisch
De integratie van multimediale en interactieve elementen zorgt voor een complete en motiverende leerervaring: unieke video-interviews met Vlaamse auteurs, op maat gemaakte animaties, en een sterk aanbod aan authentieke audiovisuele bronnen (podcasts, journaaluitzendingen, …) en teksten.

Differentiatie
Haalbare differentiatie met oefeningen op verschillende niveaus en een ruim aanbod aan uitbreiding/verdieping.
Leerkracht getuigt over
Digitale Methode Nederlands
"Dankzij Digitale Methode werk ik doelgerichter en stem ik gemakkelijk af met de parallelcollega’s. Ik kan vooraf nagaan wat we zeker moeten behandeld hebben, in functie van de eindtermen. Daarnaast word ik als leerkracht extra uitgedaagd om te differentiëren: basis, remediëring en uitbreiding."
Christine Maes
Leerkracht Nederlands, GO! Atheneum Ekeren
Aanpak van Digitale Methode Nederlands
We brengen de theorie die leerlingen moeten kennen en kunnen samen in één offline en printklare theoriebundel. Je kan het zien als een leerboek of vademecum bij elke Digitale Methode. Indien gewenst kunnen leerkrachten dit eenvoudig bijbestellen. We leveren dan voor elke leerling een losbladig geprinte theoriebundel op school. We raden aan om zonder meerkost met de offline beschikbare PDF aan de slag te gaan en doordacht om te gaan met het printen.
Deze theoriebundel is nog in aanmaak. Via onderstaande knop kan je alvast een voorbeeld van een theoriebundel bekijken van een andere Digitale Methode.
Voorbeeld theoriebundel


Heldere structuur
In Digitale Methode Nederlands komen alle componenten op een geïntegreerde en evenwichtige manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur: Omkadering, Theorie, Oefeningen en Studeergids.
Doelgericht
In Digitale Methode Nederlands omvat elk hoofdstuk een evenwichtige reeks op zich staande leertrajecten, waarbij elk leertraject focust op één of meerdere componenten van het vak Nederlands. Behalve aandacht voor taalbeschouwing, media en communicatie, identiteit, woordenschat en literatuur, worden ook veel kansen aangereikt voor de ontwikkeling en verdere verfijning van de verschillende taalvaardigheden, zowel digitaal als via opdrachten op papier. In elk leerjaar zijn ook 3 communicatieve opdrachten voorzien. Binnen een leertraject/hoofdstuk zorgen de uitdagende en doelgerichte opdrachten voor een actieve realisatie van eindtermen en leerplandoelen. Leerlingen krijgen daarbij automatisch feedback op maat.

Voorkennis activeren en zelfevaluatie
Heel regelmatig activeert Digitale Methode Nederlands de aanwezige voorkennis bij de leerlingen: in de eerste graad aangeduid met de titel ‘Test je voorkennis! en in de tweede graad met de titel ‘Even opfrissen’. In verschillende opdrachten passen leerlingen kennis toe die ze in vorige leerjaren of eerder dat schooljaar hebben verworven. Dit kun je leerlingen vooraf thuis laten verwerken als een hulpmiddel om ieders beginsituatie in te schatten, en om daarna in de klas gedifferentieerd aan de slag te gaan. Daarnaast is er ook uitgebreid aandacht voor (zelf)evaluatie aan de hand van checklists en rubrics met evaluatiecriteria.
Dynamisch en eigentijds
De leerlingen ontdekken de nieuwe leerinhoud via een mix van tekstuele en visuele bronnen, interactieve oefeningen, presentaties, luister- en kijkfragmenten en beknopte lesvideo’s. De leefwereld van de leerlingen staat daarbij centraal met ruimte voor nieuwe ontdekkingen. Met Digitale Methode breng je de leerinhouden Nederlands tot leven voor de leerlingen.
Zo kunnen (downloadbare) literatuurfragmenten in de ‘Lezen voor de LOL’-trajecten digitaal gelezen worden, of afgeprint op papier, of beluisterd als audio. LOL staat voor ‘luisteren of lezen’. Een rijke collectie audio en video, verweven in quasi àlle leertrajecten van de Digitale Methode Nederlands, brengt theorie tot leven in de vorm van lesvideo’s, animaties op maat en unieke video-interviews met bv. Vlaamse (jeugd)auteurs op locatie. Ook het grote aanbod van authentieke audiovisuele bronnen is een meerwaarde in de lessen Nederlands: debatten en journaal-uitzendingen, afleveringen uit ‘Man over Woord’, Thuis en andere soaps, De ideale wereld, KLAAR, Terzake, … Daarnaast bieden interactieve tijdlijnen leerlingen de kans om actief bv. het leven en het werk van bv. Ish Ait Hamou of de geschiedenis van de sprookjes te ontdekken.

Differentiëren
Digitale Methode stelt de ontwikkeling van elk leerling centraal. Met de sterk uitgewerkte leertrajecten en oefeningen, ideaal voor begeleid zelfstandig leren, kunnen sterke leerlingen zelfstandig aan de slag. Met de oefeningen op drie niveau’s kunnen leerlingen elk op hun niveau uitgedaagd worden. De voorkennistrajecten geven je de ideale tool om de (begin)situatie van je leerlingen in te schatten en van daaruit te differentiëren.

Flexibel
Als leerkracht heb je alle vrijheid om te variëren tussen werkvormen. Een onderwijsleergesprek of liever de leerlingen zelfstandig aan de slag met jou als coach? Of een combinatie van beide? Laptops aan de kant en tijd voor klasgesprekken of jouw verhaal als leerkracht? Jij bepaalt wat nodig is voor je leerlingen. Met ‘voer voor discussie’ geven we expliciet aandacht aan interactie (en gespreksvaardigheid) in de klas. Daarnaast voorzien we ook een verstandige mix tussen papier en digitaal via het uitgebreide aanbod aan downloadbare werk- en schrijfopdrachten.

Aanpasbaar
Digitale Methode kan je volledig aanpassen en naar de hand zetten, helemaal op maat van jouw leerlingen en de manier waarop je lesgeeft.
Waarom Digitale Methode?
Vervangt je leerwerkboek
De digitale mogelijkheden optimaal benut.

Verrijkt je lessen
Geen lange avondlijke zoektochten meer naar extra bronnen.

Geeft je vrijheid
Maak zelf inhoudelijke en didactische keuzes.

Zorgt voor helder inzicht
Behoud de controle en volg je leerlingen op, met heldere statistieken.

Verruimt je mogelijkheden
Vraagt je lesdoel een klassikale aanpak of zet je leerlingen begeleid in groep aan het werk?

Motiveert de leerling
Elke leerling actief aan de slag met multimediaal en multimodaal aanbod.

Wisselt papier en digitaal af
Studeren op papier? Dat kan!

Verlaagt boekenfactuur
Bespaar tot de helft t.o.v. klassieke schoolboeken, geen kost voor de leerkracht.