Digitale Methode Natuurwetenschappen
Laat natuurwetenschappen tot leven komen in deze activerende, multimediale en interactieve leermethode! Met Digitale Methode Natuurwetenschappen heb je alle troeven in handen om je leerlingen op een motiverende en boeiende manier kennis én vaardigheden bij te brengen.
Wij bieden natuurwetenschappen aan voor:


Waarom kiezen voor Digitale Methode Natuurwetenschappen?
Heldere structuur
Alle leerinhouden komen op een geïntegreerde en evenwichtige manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur: omkadering (stapsgewijze opbouw), theorie, oefeningen en studeergids.
Doelgericht
De leerling werkt actief aan het realiseren van de leerdoelen (kennis en vaardigheden) binnen een leertraject/hoofdstuk.
Dynamisch
Integratie van multimediale en interactieve elementen zorgt voor een complete en motiverende leerervaring.

Differentiatie
Haalbare differentiatie met oefeningen op verschillende niveaus en een ruim aanbod aan uitbreiding/verdieping.
Leerkracht getuigt over
Digitale Methode Natuurwetenschappen
"Tijdens de les natuurwetenschappen gebruik ik heel veel visueel materiaal zoals een filmpje of foto's over het onderwerp waarover ik lesgeef. Ik vind het belangrijk dat leerlingen niet enkel de theorie zien maar ook bijvoorbeeld video's van hoe het menselijk lichaam eruitziet. Die visuele beelden kunnen ze zelfstandig en op hun eigen tempo bekijken. Oefeningen maak ik voornamelijk in Digitale Methode. Zo kan ik nagaan of de leerlingen effectief begrijpen wat ik zeg en of ze dat zelf kunnen toepassen in de oefeningen."
Marieke De Batselier
Leerkracht natuurwetenschappen, Tintelstroom Tienen
Aanpak van Digitale Methode Natuurwetenschappen
We brengen de theorie die leerlingen moeten kennen en kunnen samen in één offline en printklare theoriebundel. Je kan het zien als een leerboek of vademecum bij elke Digitale Methode. Indien gewenst kunnen leerkrachten dit eenvoudig bijbestellen. We leveren dan voor elke leerling een losbladig geprinte theoriebundel op school. We raden aan om zonder meerkost met de offline beschikbare PDF aan de slag te gaan en doordacht om te gaan met het printen.
Deze theoriebundel is nog in aanmaak. Via onderstaande knop kan je alvast een voorbeeld van een theoriebundel bekijken van een andere Digitale Methode.
Voorbeeld theoriebundel


Heldere structuur
In Digitale Methode Natuurwetenschappen komen alle leerinhouden op een geïntegreerde en evenwichtige manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur: omkadering (stapsgewijze opbouw), theorie, oefeningen en studeergids. De leerlingen worden geactiveerd om zelf aan de slag te gaan.

Doelgericht
Binnen Digitale Methode Natuurwetenschappen omvat elk hoofdstuk een gevarieerde reeks op zich staande leertrajecten, waarbij elk leertraject focust op het realiseren van één of meerdere leerdoelen. Dit met een mooie afwisseling tussen kenniselementen en onderzoeksvaardigheden. Binnen een leertraject/hoofdstuk zorgen de uitdagende en doelgerichte opdrachten voor een actieve realisatie van eindtermen en leerplandoelen.

Voorkennis activeren en zelfevaluatie
Bij het begin van een nieuw hoofdstuk activeert Digitale Methode Natuurwetenschappen de aanwezige voorkennis bij de leerlingen. Elk hoofdstuk sluit af met een Test jezelf waarbij leerlingen zelf kunnen evalueren of ze de leerinhouden voldoende beheersen.

Dynamisch en eigentijds
De leerlingen ontdekken en ervaren de nieuwe leerinhoud via een mix van teksten, afbeeldingen, interactieve oefeningen, presentaties, luister- en kijkfragmenten en beknopte lesvideo’s. De leefwereld van de leerlingen staat daarbij centraal met ruimte voor nieuwe ontdekkingen. Met Digitale Methode breng je de leerinhouden tot leven voor de leerlingen.

Differentiatie en remediëring
Digitale Methode stelt de ontwikkeling van elke leerling centraal. Met de uitbreidingsleertrajecten en het ruime aanbod aan onderzoeken en oefeningen kunnen sterke leerlingen zelfstandig aan de slag. Minder sterke leerlingen kunnen op hun eigen tempo werken, oefeningen steeds opnieuw maken en oplossingen telkens raadplegen.
Met de oefeningen op drie niveaus kunnen leerlingen elk op hun niveau uitgedaagd worden.

Flexibel
Als leerkracht heb je alle vrijheid om te variëren tussen werkvormen. Een onderwijsleergesprek of liever de leerlingen zelfstandig aan de slag met jou als coach? Of een combinatie van beiden? Jij bepaalt wat nodig is voor je leerlingen.

Aanpasbaar
Digitale Methode kan je volledig aanpassen en naar de hand zetten, helemaal op maat van jouw leerlingen en de manier waarop je lesgeeft.
Je bepaalt als leerkracht zelf de volgorde waarin je de hoofdstukken behandelt.
De uitbreiding- en verdiepingsleerstof wordt duidelijk aangeduid in de leertrajecten.
Waarom Digitale Methode?
Vervangt je leerwerkboek
De digitale mogelijkheden optimaal benut.

Verrijkt je lessen
Geen lange avondlijke zoektochten meer naar extra bronnen.

Geeft je vrijheid
Maak zelf inhoudelijke en didactische keuzes.

Zorgt voor helder inzicht
Behoud de controle en volg je leerlingen op, met heldere statistieken.

Verruimt je mogelijkheden
Vraagt je lesdoel een klassikale aanpak of zet je leerlingen begeleid in groep aan het werk?

Motiveert de leerling
Elke leerling actief aan de slag met multimediaal en multimodaal aanbod.

Wisselt papier en digitaal af
Studeren op papier? Dat kan!

Verlaagt boekenfactuur
Bespaar tot de helft t.o.v. klassieke schoolboeken, geen kost voor de leerkracht.