Digitale Methode Natuurwetenschappen

Laat natuurwetenschappen tot leven komen in deze activerende, multimediale en interactieve leermethode! Met Digitale Methode Natuurwetenschappen heb je alle troeven in handen om je leerlingen op een motiverende en boeiende manier kennis én vaardigheden bij te brengen.

Wij bieden natuurwetenschappen aan voor:

1A
2A
3DA
3D
4DA
4D
5/6D
5/6DA
5/6 DO
5/6 DG+D/A
2022-11-02_DM_RondeCover_Natwet-1-2
2022-11-02_DM_RondeCover_Natwet-5-6D

Waarom kiezen voor Digitale Methode Natuurwetenschappen?

historisch-denken

Heldere structuur

Alle leerinhouden komen op een geïntegreerde en evenwichtige manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur: omkadering (stapsgewijze opbouw), theorie, oefeningen en studeergids.

interactiviteit

Doelgericht

De leerling werkt actief aan het realiseren van de leerdoelen (kennis en vaardigheden) binnen een leertraject/hoofdstuk. 

flexibel

Dynamisch

Integratie van multimediale en interactieve elementen zorgt voor een complete en motiverende leerervaring.

differentiatie-kleiner

Differentiatie

Haalbare differentiatie met oefeningen op verschillende niveaus en een ruim aanbod aan uitbreiding/verdieping.

 

Leerkracht getuigt over
Digitale Methode Natuurwetenschappen

"Tijdens de les natuurwetenschappen gebruik ik heel veel visueel materiaal zoals een filmpje of foto's over het onderwerp waarover ik lesgeef. Ik vind het belangrijk dat leerlingen niet enkel de theorie zien maar ook bijvoorbeeld video's van hoe het menselijk lichaam eruitziet. Die visuele beelden kunnen ze zelfstandig en op hun eigen tempo bekijken. Oefeningen maak ik voornamelijk in Digitale Methode. Zo kan ik nagaan of de leerlingen effectief begrijpen wat ik zeg en of ze dat zelf kunnen toepassen in de oefeningen."

 

Marieke De Batselier

Leerkracht natuurwetenschappen, Tintelstroom Tienen

Aanpak van Digitale Methode Natuurwetenschappen

We brengen de theorie die leerlingen moeten kennen en kunnen samen in één offline en printklare theoriebundel. Je kan het zien als een leerboek of vademecum bij elke Digitale Methode. Indien gewenst kunnen leerkrachten dit eenvoudig bijbestellen. We leveren dan voor elke leerling een losbladig geprinte theoriebundel op school. We raden aan om zonder meerkost met de offline beschikbare PDF aan de slag te gaan en doordacht om te gaan met het printen.

Deze theoriebundel is nog in aanmaak. Via onderstaande knop kan je alvast een voorbeeld  van een theoriebundel bekijken van een andere Digitale Methode.

Voorbeeld theoriebundel

 

 

 

theoriebundel Natwet cover
Heldere structuur NW

Heldere structuur

In Digitale Methode Natuurwetenschappen komen alle leerinhouden op een geïntegreerde en evenwichtige manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur: omkadering (stapsgewijze opbouw), theorie, oefeningen en studeergids. De leerlingen worden geactiveerd om zelf aan de slag te gaan.

Doelgericht NW

Doelgericht

Binnen Digitale Methode Natuurwetenschappen omvat elk hoofdstuk een gevarieerde reeks op zich staande leertrajecten, waarbij elk leertraject focust op het realiseren van één of meerdere leerdoelen. Dit met een mooie afwisseling tussen kenniselementen en onderzoeksvaardigheden. Binnen een leertraject/hoofdstuk zorgen de uitdagende en doelgerichte opdrachten voor een actieve realisatie van eindtermen en leerplandoelen.

VOORKE~1

Voorkennis activeren en zelfevaluatie

Bij het begin van een nieuw hoofdstuk activeert Digitale Methode Natuurwetenschappen de aanwezige voorkennis bij de leerlingen. Elk hoofdstuk sluit af met een Test jezelf waarbij leerlingen zelf kunnen evalueren of ze de leerinhouden voldoende beheersen.  

dynamisch en eigentijds NW

Dynamisch en eigentijds

De leerlingen ontdekken en ervaren de nieuwe leerinhoud via een mix van teksten, afbeeldingen, interactieve oefeningen, presentaties, luister- en kijkfragmenten en beknopte lesvideo’s. De leefwereld van de leerlingen staat daarbij centraal met ruimte voor nieuwe ontdekkingen. Met Digitale Methode breng je de leerinhouden tot leven voor de leerlingen. 

DIFFER~1

Differentiatie en remediëring

Digitale Methode stelt de ontwikkeling van elke leerling centraal. Met de uitbreidingsleertrajecten en het ruime aanbod aan onderzoeken en oefeningen kunnen sterke leerlingen zelfstandig aan de slag. Minder sterke leerlingen kunnen op hun eigen tempo werken, oefeningen steeds opnieuw maken en oplossingen telkens raadplegen.
Met de oefeningen op drie niveaus kunnen leerlingen elk op hun niveau uitgedaagd worden. 

flexibel NW

Flexibel

Als leerkracht heb je alle vrijheid om te variëren tussen werkvormen. Een onderwijsleergesprek of liever de leerlingen zelfstandig aan de slag met jou als coach? Of een combinatie van beiden? Jij bepaalt wat nodig is voor je leerlingen. 

aanpasbaar NW

Aanpasbaar

Digitale Methode kan je volledig aanpassen en naar de hand zetten, helemaal op maat van jouw leerlingen en de manier waarop je lesgeeft. 
Je bepaalt als leerkracht zelf de volgorde waarin je de hoofdstukken behandelt. 
De uitbreiding- en verdiepingsleerstof wordt duidelijk aangeduid in de leertrajecten. 

Waarom Digitale Methode?

vervangt je leerwerkboek

Vervangt je leerwerkboek

De digitale mogelijkheden optimaal benut.

Verrijkt je lessenpngklein

Verrijkt je lessen

Geen lange avondlijke zoektochten meer naar extra bronnen.

Verrijkt je lessen

Geeft je vrijheid

Maak zelf inhoudelijke en didactische keuzes.

Zorgt voor helder inzicht

Zorgt voor helder inzicht

Behoud de controle en volg je leerlingen op, met heldere statistieken.

Verruimt je mogelijkheden 1

Verruimt je mogelijkheden

Vraagt je lesdoel een klassikale aanpak of zet je leerlingen begeleid in groep aan het werk?

Motiveert de leerling 1

Motiveert de leerling

Elke leerling actief aan de slag met multimediaal en multimodaal aanbod.

Wisselt papier en digitaal af 1

Wisselt papier en digitaal af

Studeren op papier? Dat kan!

Verlaagt-boekenfactuur-klein

Verlaagt boekenfactuur

Bespaar tot de helft t.o.v. klassieke schoolboeken, geen kost voor de leerkracht.