Digitale Methode ICT
Laat ICT tot leven komen in deze activerende, multimediale en interactieve leermethode! Met Digitale Methode ICT heb je alle troeven in handen om je leerlingen op een motiverende en boeiende manier kennis én vaardigheden bij te brengen.
Waarom kiezen voor Digitale Methode ICT?
Heldere structuur
Alle leerinhouden komen op een geïntegreerde en evenwichtige manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur. De leerinhoud wordt steeds stap voor stap opgebouwd in de Omkadering, aan de hand van duidelijke stappenplannen interactieve oefeningen en tutorials.
Doelgericht
De leerling werkt actief aan het realiseren van de eindtermen (kennis en vaardigheden) Digitale Competenties, dit in de ICT-les of in verschillende vakken. In de verschillende hoofdstukken komen de volgende onderdelen aan bod: basisvaardigheden, tekstverwerking, rekenblad, presentatiesoftware, foto- en videobewerking, computersystemen en computationeel denken.
Dynamisch
De integratie van multimediale en interactieve elementen zorgt voor een complete en motiverende leerervaring. Er wordt gewerkt met een sterk aanbod aan lesvideo’s en audiovisuele bronnen om de leerinhoud zo concreet mogelijk uit te leggen aan de leerlingen.

Differentiatie
In de projecten worden verschillende vaardigheden gecombineerd in praktische en relevante opdrachten. De projecten zijn de ideale basis om te integreren in verschillende vakken.
Aanpak van Digitale Methode ICT
We brengen de theorie die leerlingen moeten kennen en kunnen samen in één offline en printklare theoriebundel. Je kan het zien als een leerboek of vademecum bij elke Digitale Methode. Indien gewenst kunnen leerkrachten dit eenvoudig bijbestellen. We leveren dan voor elke leerling een losbladig geprinte theoriebundel op school. We raden aan om zonder meerkost met de offline beschikbare PDF aan de slag te gaan en doordacht om te gaan met het printen.
Deze theoriebundel is nog in aanmaak. Via onderstaande knop kan je alvast een voorbeeld van een theoriebundel bekijken van een andere Digitale Methode.
Voorbeeld theoriebundel

Uitdagend
Binnen Digitale Methode ICT focust elk hoofdstuk op een specifiek thema. Elk hoofdstuk omvat een evenwichtige reeks op zich staande leertrajecten waarin de leerlingen uitdagende en doelgerichte opdrachten krijgen voorgeschoteld, die een actieve realisatie beogen van de eindtermen. Naast de digitale oefenvormen is er een ruim aanbod van downloadbare opdrachten op papier beschikbaar. Zo krijgen jij en je leerlingen voldoende afwisseling.
Heldere structuur
In Digitale Methode ICT komen alle componenten op een geïntegreerde en interactieve manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur: Omkadering, Theorie en Oefeningen. De leerinhoud wordt steeds stap voor stap opgebouwd in de Omkadering, aan de hand van duidelijke stappenplannen, interactieve oefeningen en tutorials.
Dynamisch en eigentijds
De leerlingen ontdekken de nieuwe leerinhoud via een mix van tekstuele en visuele bronnen, interactieve oefeningen, presentaties, luister- en kijkfragmenten en beknopte lesvideo’s, De leefwereld van de leerlingen staat bij de projecten ook centraal, waar vaardigheden en kennis samenkomen. Ook biedt de Digitale Methode ICT ruimte voor nieuwe ontdekkingen, en tips voor interessante apps, online (educatieve) spellen en websites.
Flexibel
Digitale Methode ICT is er voor leerlingen van de 1ste graad van de A-stroom, ongeacht het onderwijsnet waartoe hun school behoort.
De ICT-leerkracht kan met digitale Methode ICT aan de slag in de daarvoor voorziene lestijd. De opdrachten kunnen ook verdeeld worden over de verschillende vakleerkrachten die ze integreren in hun lessen.
Verder bieden we de hoofdstukken tekstverwerking en presentatiesoftware aan voor zowel Google als Microsoft.
Aanpasbaar
Digitale Methode kan je volledig aanpassen en naar de hand zetten, helemaal op maat van jouw leerlingen en de manier waarop je lesgeeft.
Waarom Digitale Methode?
Vervangt je leerwerkboek
De digitale mogelijkheden optimaal benut.

Verrijkt je lessen
Geen lange avondlijke zoektochten meer naar extra bronnen.

Geeft je vrijheid
Maak zelf inhoudelijke en didactische keuzes.

Zorgt voor helder inzicht
Behoud de controle en volg je leerlingen op, met heldere statistieken.

Verruimt je mogelijkheden
Vraagt je lesdoel een klassikale aanpak of zet je leerlingen begeleid in groep aan het werk?

Motiveert de leerling
Elke leerling actief aan de slag met multimediaal en multimodaal aanbod.

Wisselt papier en digitaal af
Studeren op papier? Dat kan!

Verlaagt boekenfactuur
Bespaar tot de helft t.o.v. klassieke schoolboeken, geen kost voor de leerkracht.