Digitale Methode Geschiedenis
Laat de geschiedenis voor je leerlingen tot leven komen in deze activerende, multimediale en interactieve leermethode. Met Digitale Methode Geschiedenis heb je een aantal sterke troeven in handen om je leerlingen op een aantrekkelijke, boeiende en vooral kritische manier de geschiedenis te laten ontdekken én onderzoeken.
Waarom kiezen voor
Digitale Methode geschiedenis?
Historisch denken
Leerlingen leren via een gevarieerd aanbod van bronnen en opdrachten om kritisch te redeneren over bronnen. Ze bouwen een historisch referentiekader op en krijgen in onderzoeksopdrachten de kans hun onderzoekscompetenties aan te scherpen.
Heldere structuur
Alle leerinhouden komen op een geïntegreerde en evenwichtige manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur: Omkadering, Theorie, Oefeningen en Studeergids.
Dynamisch
De integratie van multimediale en interactieve elementen zorgt voor een complete en motiverende leerervaring. Unieke lesvideo’s, op maat gemaakte animaties, een sterk aanbod aan (authentieke) audiovisuele bronnen, afgewisseld met een rijk aanbod aan tekstuele en visuele bronnen brengen de geschiedenis tastbaar tot leven voor de leerlingen.

Differentiëren
Haalbare differentiatie met een zeer uitgebreide inhoudstafel (en optionele excursies), de mogelijkheid tot begeleid zelfstandig leren, en de keuze om elke leerling de Theorie te laten studeren met zijn eigen sterkte (tekstueel, visueel of audiovisueel).
Leerkracht getuigt over
Digitale Methode geschiedenis

"Digitale Methode geschiedenis biedt ontzettend veel troeven om de geschiedenislessen tot leven te brengen in de klas. Leerlingen gaan op ontdekking, al dan niet onder begeleiding van de leerkracht. Ze maken opdrachten en krijgen onmiddellijk feedback. Leerlingen kunnen dus niet meer passief het antwoord afwachten, ze moeten actief aan de slag."
Wim Provoost
Leerkracht geschiedenis, Sint-Lievenscollege Gent
Aanpak van Digitale Methode geschiedenis
We brengen de theorie die leerlingen moeten kennen en kunnen samen in één offline en printklare theoriebundel. Je kan het zien als een leerboek of vademecum bij elke Digitale Methode. Indien gewenst kunnen leerkrachten dit eenvoudig bijbestellen. We leveren dan voor elke leerling een losbladig geprinte theoriebundel op school. We raden aan om zonder meerkost met de offline beschikbare PDF aan de slag te gaan en doordacht om te gaan met het printen.
Voorbeeld theoriebundel


Activeren van de voorkennis
Leerlingen weten vaak meer dan ze zelf beseffen. Bij het begin van een nieuw leertraject activeert Digitale Methode Geschiedenis waar mogelijk de aanwezige kennis bij de leerlingen. In verschillende opdrachten passen leerlingen kennis toe die ze in vorige leerjaren al verworven hebben.

Historisch denken
Helemaal in lijn met de nieuwe eindtermen krijgt de leerling stap voor stap de verschillende aspecten van historisch denken in de vingers. In activerende en interactieve (onderzoeks)opdrachten leert de leerling kritisch omgaan met diverse bronnen.
Visueel aantrekkelijk
De leerlingen ontdekken en ervaren de geschiedenis via een mix van tekst, historische kaarten, interactieve tijdsbanden, sterk visueel bronnenmateriaal, beeldfragmenten, lesvideo’s en virtuele bezoeken aan monumenten en tentoonstellingen. De integratie van al deze elementen in één leeromgeving zorgt voor een complete historische leerervaring.

Heldere structuur
In Digitale Methode Geschiedenis komen alle componenten op een geïntegreerde en evenwichtige manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur: Omkadering, Theorie, Oefeningen en Studeergids.
Doelgericht
In Digitale Methode Geschiedenis omvat elk hoofdstuk een evenwichtige reeks op zich staande leertrajecten, waarbij elk leertraject focust op één of meerdere leerdoelen. In een leertraject zorgen de uitdagende en doelgerichte opdrachten voor een actieve realisatie van eindtermen en leerplandoelen. Leerlingen krijgen daarbij automatisch feedback op maat.

Differentiëren
Digitale Methode stelt de ontwikkeling van elk leerling centraal. Met de sterk uitgewerkte leertrajecten en het ruime aanbod aan onderzoeken en opdrachten kunnen sterke leerlingen zelfstandig aan de slag. De voorkennistrajecten geven je de ideale tool om de (begin)situatie van je leerlingen in te schatten en van daaruit te differentiëren.

Flexibel
Als leerkracht heb je alle vrijheid om te variëren tussen werkvormen. Een onderwijsleergesprek of liever de leerlingen zelfstandig aan de slag met jou als coach? Of een combinatie van beide? Laptops aan de kant en tijd voor klasgesprekken of jouw verhaal als leerkracht? Jij bepaalt wat nodig is voor je leerlingen. Daarnaast voorzien we ook een verstandige mix tussen papier en digitaal via het uitgebreide aanbod aan downloadbare werk- en schrijfopdrachten.
Aanpasbaar
Digitale Methode kan je volledig aanpassen en naar de hand zetten, helemaal op maat van jouw leerlingen en de manier waarop je lesgeeft.
Waarom Digitale Methode?
Vervangt je leerwerkboek
De digitale mogelijkheden optimaal benut.

Verrijkt je lessen
Geen lange avondlijke zoektochten meer naar extra bronnen.

Geeft je vrijheid
Maak zelf inhoudelijke en didactische keuzes.

Zorgt voor helder inzicht
Behoud de controle en volg je leerlingen op, met heldere statistieken.

Verruimt je mogelijkheden
Vraagt je lesdoel een klassikale aanpak of zet je leerlingen begeleid in groep aan het werk?

Motiveert de leerling
Elke leerling actief aan de slag met multimediaal en multimodaal aanbod.

Wisselt papier en digitaal af
Studeren op papier? Dat kan!

Verlaagt boekenfactuur
Bespaar tot de helft t.o.v. klassieke schoolboeken, geen kost voor de leerkracht.